C O M P O S E R    A N D    P I A N I S T

F E R R A N   C R U I X E N T

Work      Agenda      Bio      Performers-List      Cybersinging      Contact

MELISMAS (2013)


Duo for Oboe and Marimba


Dedicated to Yeon-Hee Kwak



Melismas
I. Disperato
II. Calmo
III. Festivo

Playing time: 20:00
Opus/Year: 2013
Genre: Chamber music
Instrumentation: Oboe, Marimba
Premiere performance: 30.03.2013 / Seoul / KP / Seoul Arts Center
Yeon-Hee Kwak (Oboe)
Sun-Min Shim (Marimba)
Music Score available at Sikorski Music Publishers

Melismas (wiki)
Music of ancient cultures used melismatic techniques to induce a hypnotic trance in the listener, useful for early mystical initiation rites (such as Eleusinian Mysteries) and religious worship. This quality is still found most famously in Arabic music where the scale is said to consist of "quarter tones". Orthodox Christian chanting also bears a slight resemblance to this. Middle Eastern melismatic music was developed further in the Torah chanting as well as by the Masoretes in the 7th or 8th century. It then appeared in some genres of Gregorian chant where it was used in certain sections of the Mass, with the earliest written appearance around AD 900.

Program Notes (German)
Das Stück ist an die Oboistin-virtuose Yeon-Hee Kwak gewidmet, und wird in drei Sätze gegliedert, die motivisch an älteren Kulturen anknüpft.
Der erste Satz wirkt verzweitelt, unruhig, und instabil. Zwei Themen, ein perkusiv-melismatisches und ein männlich-unruhiges werden hier stark kontrastiert.
Im zweiten Satz ein byzantinisches Motiv übernimmt die Dramaturgie. Ruhige Passagen münden in ein leiser, lebendiger Choral, der weiterentwickelt wird. Verschiedene harmonie-Beleuchtungen verschwinden in die Wüste der letzten Passagen.
Der feierliche dritter Satz wirkt im ganzen Stück wie eine äusserst starke und lebendige Zugabe. Ein rasantes Tempo herrscht pausenlos bis zum Schluss, und in dieser permanenten Spannung werden sowohl melismatische, als auch perkussive Elementen und Motive in abwechslungsreicher Gestaltung kontrapunktistisch eingeführt.

Review (German)
"(...) Abstand brachte das folgende 'Melismas', ebenfalls eine deutche Erstaufführung, eine Musik, die der Oboistin Yeon-Hee Kwak und Sun Min Shim am Marimbaphon eine gewaltige Energieleistung maximale Konzentration abverlangte, mit spannungsvollen Bildern, rasenden, dynamisch starken Motiven.(...)"
Bodo Schnekenburger (Schwarzwälder Bote, 5.Juli.2013)
© ferrancruixent 2024