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BINARY (2015)


for 2 Pianos


Duo for 2 pianos
Commissioned by the ARD-International Music competition



Duration: 10 Min.


Program notes:

"Binary" for two pianos is a one-movement work, inspired by the composer's fascination about the dangers in human dependence in technological business, such as the obsession about media in today's mechanized and computerized society.
The name Binary refers to a digital representation of text and data, whose unit can take only two possible states. Binary code is a mathematical, technological language, developed by ourselves: an organic language that creates another to be described and discovered for itself.
In this piece the players are asked to play in special techniques, such as "Cyber Singing" (introduced 2010 in composer's symphonic work "Cyborg").
"Cyber Singing" introduces a new musical technique: the audio file prepared by the composer himself is played by the musician from his mobile phone, a device commonly used for other purposes. So, it defines a new possibility of interaction between the composer and the musician, attaining genuine communication itself.

Score available at Sikorski Music Publishers


Reviews:

"An incredible and fascinating new piece"
(Paul Badura-Skoda, head of Juror)

(...) „Binary“ ist eine großartige, enorm effektvoll auskomponierten Studie von Ferran Cruixent über Gefahr und Faszination „der Medien in unserer mechanisierten und computergesteuerten Gesellschaft“ (so der Komponist im Vorwort zur Partitur); also ein Stück (auch) über den binären Code und mittlerweile allgegenwärtige Klingeltöne (die denn bezeichnenderweise am frühen Nachmittag auch sehr real und ungewollt den Vortrag manchen Duos störten). Viel Chromatik gab es in diesem schier unter Strom stehenden, brillanten Stück, dessen ganz leise Coda Ferran Cruixent tatsächlich (unter dem Titel „Cyber Singing“) als einen Dialog mit zwei Smartphones komponierte, deren Zwischenrufe von zarten Glissandi an den Saiten des ersten Flügels und tonalen Akkord-Modulationen des zweiten Pianisten begleitet wurden.
Für mich setzten Lok Ping & Lok Ting Chau aus Hong Kong den Notentext am präzisestens um, spielten enorm durchsichtig und anfangs wirklich „meccanico, metronomico“. Sie ließen 32-tel-Figuren gläsern flirren, musizierten später tatsächlich „meccanico ossessivo“ oder „robotico“, waren auch in dynamischer Hinsicht enorm präzise und ließen ein auskomponiertes „Dial-Up“ tatsächlich als solches erklingen." (...)


(Klaus Kalchschmid, Klassikinfo.de, Wettbewerbs-Tagebuch)
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